Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

 

TUUNAA HUIPPUVENEET

  Kirjassa on 48 sivua ja n. 70 kuvaa selittävine teksteineen

 

Kätevästi käytettävässä A5 koossa

 ISBN: 978-952-800-345-8

 

YHDEN HENGEN HUIPPUKALASTUSVENEEN TUUNAUS 

Ominaisuuksia: 

- Verkon voi laskea vaivattomasti veteen, suuntaan jos toiseenkin, yksin, kevyen tuulen suunnasta riippumatta, eikä verkkoa tarvitse pitää käsissä laskun aikana !  

- Systeemista on iso apu myös silloin kun verkon joutuu nostamaan vastatuuleen.

- Voi istua pyörivällä, pehmustetulla ja selkänojallisella kalastajaistuimella

- Voi soutaa ja huovata istuen kalastajaistuimella

- Voi laskea, nostaa ja käynnistää moottorin ilman kurkottelua

- On paikat haaville, virvelille ja verkkopoijuille

- On paikat vieheille, helposti otettavissa ja vaihdettavissa

- On irrotettava kalasaavi jossa myös ilmastinpumppu

- On paikka kidanavaajalle ja koukkupihdille käden ulottuvilla

- On kevyt liikutella ja kuljetella

- On kantavuutta ja tilaa myös toiselle hengelle vetää siimaa

- On paikka kaikuluotaimelle akkuineen, jos haluaa laittaa

- On pilssipumppu ja paikka radiolle, jos sellaiset haluaa laittaa

- On helppo kuljetella peräkärryllä eri vesistöihin

- Mikään kalastusväline ei makaa veneen pohjalla, jaloissa pyörimässä

- Tarvitaan vain sopiva aihio ja vähän tuunausta

 

* Hintaa veneelleni tuli noin puolet uuden soutuveneen hinnasta

* Kohta kolme kesää käytetty ja aivan huippukäytännölliseksi kalaveneeksi havaittu, joten tein tuunausohjeet kaikille kiinnostuneille kirjana. 

* Tarvitaan vain sopiva aihio ja vähän tuunausta

 

 

PERINTEISEN SOUTUVENEEN TUUNAUS

Ominaisuuksia: 

- VERKONLASKUSYSTEEMI PERINTEISEEN SOUTUVENEESEEN 

 Erittäin yksinkertaiset ratkaisut ja hyvin helppo jokaisen toteuttaa !  Tarvitaan vain pienet "viritykset" ja verkon lasku on todella vaivatonta ja helppoa suorittaa YKSIN, eikä verkkoa tarvitsse pitää laskun aikana käsissä !  Verkon lasku onnistuu myös kevyen tuulen suunnasta riippumatta !  Systeemista on iso apu myös silloin kun verkon joutuu nostamaan vastatuuleen, veneen perässä istuen.  Kustannukset vain muutama kymppi !

 

- Lisäksi kaikuluotaimen viritys veneeseen

- Lisäksi kalasaavi ilmastinpumpulla veneeseen

- Lisäksi vavan-, haavin ja verkkopoijujen paikat

- Lisäksi veneen etupään tuunaus toimivammaksi

 - Kyllä on ilo laskea verkot veteen yksin !

 

Verkonlaskusysteemi on ollut käytössä soutuveneessäni jo pitkään, sillä aikanaan kyllästyin yksin suoritettavan verkonlaskun hankaluuteen.  Hyvän ratkaisun keksiminen oli haastavaa.

 

 -------------------------------------------------

 

OSA TUUNAUSHISTORIAA:  AURINKOVENE

Ensimmäisen isomman venetuunauksen tein noin v. 1987 

Silloin kyllästyin silloisen 2-tahtimoottorin kovaan meteliin ja tuunasin veneen joka kulki aurinkoenergialla ja jonka perässä oli sähköperämoottori.  Siihen aikaan aurinkopaneelit olivat vielä aika harvinaisia ja lataussäätimiä oli vaikea löytää ja ne olivat alkeellisia.

Oiva ja huoleton vene tänä päivänäkin sellaiselle joka käy kesän mittaan harvakseltaaan vesillä. Veneestä olen aikaa sitten luopunut koska kalastan kesäisin niin paljon että yksi 50W:n aurinkopaneeli ei ehtinyt  ladata akkua riittävästi tiheää käyttöä varten, eikä venerannassani ei ollut myöskään verkkosähköä käytettävissä akun lataukseen.

 

Tietoja sellaiselle joka on kiinnostunut vastaavan veneen tuunaamaan:

Keskituhdon tilalla neliön muotoisestia rosterista hitsattu kehikko jossa aurinkopaneeli ja sen päällä pleksimuovilevy, joten siinä saattoi myös istua. Paneelin alla akku, lataussäädin, varokkeet ja pilssipumppu.  Etupaneelissa virtakytkin, pilssipumpun kytkin ja jännitemittari.  Veneen molemmissa päissä 12V:n pistorasia (mm. tuulastusta varten) Veneen molemmissa päissä putket haaville ja virveleille.  Kaapeli sähköperämoottorille ulkolaidan "kourun" sisäpuolella piilossa ja suojassa. Samoin etu- ja takapään kaapelit 12V:n pistorasioille ulkolaidan kourun sisäpuolella.  Koko keskituhto, kaikkine laitteineen, oli kiinnitettynä kahdella siipimutterilla laitarakenteisiin.  Näinollen tarvitsee irrottaa vain kaapelit ja koko systeemin voin nostaa keväällä paikalleen ja syksyllä taas talveksi pois veneestä. Rakenteen molemmin puolin ohut vesivaneri esteettisistä syistä sekä siitä syystä että paneelin alla olevaa tekniikkaa ei pääse vahingossa rikkomaan airoilla tai melalla.  Keskituhdon alakulmat on auki jotta niiden läpi saa sijoitettua airot ja melat kuljetuksen ajaksi..

Mikäli venerannassa on sähköä käytettävissä, etupaneeliin kannattaa laittaa latausliittimet. Tällöin akun voi ladata verkkovirralla aina tarpeen tullen.  Näin ollen vesillä voi liikkua niin tiheään kuin on tarvetta.

 

 Piirustuksia ja valokuvia en aikanaan tehnyt enkä ottanut.  Nykyään aurinkopaneelit ovat arkipäivää ja monella valmistajalla on tarjolla valmiita aurinkosähköpaketteja piirustuksineen, joiden mukaan pystyy kytkennät tekemään.

-----------------------

Nykyisin käytän pääsääntöisesti tuunaamaani YHDEN HENGEN KALASTUSVENETTÄ